Alla kunder vill inte ha samma sak, produkt eller tjänst. Därför är det viktigt att selektera enbart dem som vill ta del av kampanjen med hjälp av urval. Du kommer få bättre respons om urvalen är bra valda, och på så vis sänka kostnaden för utskicken och behålla medlemmarnas nöjdhet med rätt erbjudanden för dem.
Ett klassiskt och väldigt tydlig exempel är på hur en djurbutik annonserar sina produkter. Visualisera dig hur butiken har 2st kunder, David som äger en katt och Goljat som äger en hund. Butiken fick just in ny extra bra kattmat och vill gå ut med detta till deras kunder. Här ser man redan problemet om dem skickar SMS till båda. Kattmat är inte så relevant för Goljat som har hund. Därför bör man via urval se till att enbart David får SMS om denna produkten och kanske göra ett extra utskick för Goljat med en hundprodukt.
Medlem | Typ av djur | Namn på djur |
David | Katt | Stenis |
Goljat | Hund | Filisté |
Ett utmärkt sätt att skilja dina kunder åt är att sätta etiketter på dem. T.ex om det är en hundägare eller kattägare. Du skapar själv etiketter och tillsätter ett värde på kunden.
När du skapar ett SMS-utskick väljer du att skicka till alla medlemmar med etiketten Medlemskapsnivå och bara dem som har värdet Brons. I detta exemplet skulle bara SMS gå iväg till Emil och Kalle.
Med etiketter kan du sätta vilken typ av sortering du vill.